Die morgen bij de bakker

Iedere morgen probeer ik bij de dichstbijzijnde bakker een koffietje te drinken. Met of zonder koffiekoek. De koffie altijd met suiker. Bij Duitse bakkers staan er voor koffieverslaafden steeds enkele tafeltjes klaar. Dit koffiemoment is het kleine beetje luxe dat ik me veroorloof om opgewarmd te geraken na een nachtje wildkamperen. Dat is ook het moment om te informeren naar het weer en om wat toevallige sociale contacten te hebben.

Na een barslecht nachtje waarin ik om middernacht door een oude norse jager uit mijn tent ben gejaagd -niet letterlijk te nemen- was het dus dringend tijd voor een koffie. Mijn ochtendhumeur was er eentje van formaat. Een half uurtje na het incident met de jager lag ik weliswaar weer onder zeil, nog steeds op de zelfde plaats, maar van slapen kwam niet veel meer in huis die nacht.

Een uurtje later zit ik dus rustig wakker te worden: koffietje in de linkerhand, Streussel in de rechterhand. Plots stormen er een tiental kinderen dolenthousiast vanachter de toonbank, gevolgd door twee kleuterjuffrouwen en de bakker. “Vandaag is het feest want ze hebben zelf brood mogen bakken”, legt de bakker wat verontschuldigend uit voor al die herrie.

“Du bist der Beste! “, schelt een kinderstemmetje door de woorden van de bakker heen. Een van de kinderen maakt zich los uit het groepje en stort zich rond de benen van de goedlachse, dikbuikige bakker. Er dwarrelt langzaam een wolkje bloem naar beneden.

Daar gaat mijn ochtendhumeur. Gelukkig heb ik mijn sociale contacten al met de jager gehad.

One thought on “Die morgen bij de bakker

  1. Jef

    Koffie met kebab in Turkije… Zou dat smaken? ;-)) Goed bezig Raf! Ik kijk alweer uit naar uw volgende relaas!
    Nog snel een muziekje dat uw tripke wel wat omschrijft 😉

    Reply

Leave a Reply

