Turkish tea

Het ijsregent. Het waait. Het vriest net niet. Ik sta te eten onder beschutting van een afdakje aan een tankstation op de grote weg van Ipsala naar Istanbul. Veel verkeer komt hier niet. Lang sta ik niet in de kou want vijf minuten later wenkt de pompbediende me naar binnen. Hij doet teken dat het buiten veel te koud is en binnen veel warmer.

Ik stap de drempel van zijn wachtlokaaltje over met mijn hompje brood en een stukje chocolade in de hand. Het laatste restje van de rijkelijke mondvoorraad die Chang en ik hadden, voor we plots beseften dat het weldra zondag was en de winkels gesloten zouden zijn. Dat was ook voor de grenspolitie ons met een kordate’ you go, you stay’ aan de grens uit elkaar rukte. Het afscheid was kort, te kort om onze voedselvoorraad te delen.

Zo eindig je dus een dag later nat en verkleumd van een uurtje ijsregen in het broeierig warme wachtlokaaltje van een pompbediende. ‘Tea?’ Vraagt hij. Ja, dat zegt me wel wat. Hij tovert een glas te voorschijn, kwakt er heet water en een theezakje in. Een minuut later vist hij dat zakje er met zijn blote handen uit, neemt het in zijn vuist en knijpt het boven het glas uit tot het droog is. Vijf seconden en drie klontjes suiker later is de thee van mij. Heerlijk.

We kijken samen naar in stilte naar John Wayne die aan de lopende band bandieten afknalt in een western uit de jaren stilletjes. De pompbediende houdt met een oog het beeldscherm in de gaten, met het andere mijn fiets en de occasioneel voorbijrazende auto.

20 doden later is mijn thee op. Met natte, maar op zijn minst warme kleren spring ik mijn fiets op. Wist ik toen veel dat ik enkele kilometers verder opnieuw aan de thee zou zitten en dat dat het stramien van de dag zou worden…

Met dank aan Hakan, Ahmet, Erdinc en alle anderen!

image

image

3 thoughts on “Turkish tea

Leave a Reply

