Overgewicht

Ik miste enkele vingers van mijn dunne paar handschoenen. Dat was koud aan die bewuste vingers, maar ik vond dat een goede zaak. Want dat was weer een gram stof minder die ik moest meezeulen.

Helaas. De handschoenen ben ik net voor Istanboel kwijtgespeeld tijdens het drinken van een aangeboden theetje. Nu heb ik een nieuw paar handschoenen moeten kopen. Met vingers dus en zo ook enkele grammen meer. Handschoenen ook zonder een verleden. Zonder stof en zweet van de laatste 4000 kilometers. Het ziet en voelt er behoorlijk clean uit. Het mist iets. Laten we het op charme houden.

Fietsbroeken, een moortje en een waterzak mogen gelukkig achterblijven in Istanboel. In de plaats daarvan komen twee zware nieuwe buitenbanden, als reserve. Vouwbanden die je kan oprollen tot een pakketje dat toch een beetje handelbaar is. Ik moet ze dus niet rond mijn nek hangen, zoals de wielrenners van weleer.

Een camelbag die ik als rugzak kan dragen komt er ook bij. Zodat mijn lichaamswarmte er in koude dagen voor kan zorgen dat water, water blijft. Een blok ijs drinkt niet zo makkelijk, zo heb ik tot grote ergernis mogen vaststellen.

Niet alleen mijn fietstassen zitten nu overvol. Ik voel mij ook weer rondgegeten. En dat is ook alweer een tijde geleden. Linzensoep, pede, kebab, balli, baclava hebben mijn eeuwige hongergevoel van de laatste maand een halt toegeroepen. Eindelijk. Niets frustrerender dan goed eten, afwassen en weer honger hebben voor je goed en wel onderweg bent. Een bodemloos gat leek het, die maag van mij.

De batterijen zijn dus weer opgeladen. Rest me nog te beslissen welke route ik de volgende dagen ga volgen. Noodweer teistert het binnenland van Turkije. Sneeuwstormen, abnormaal koude nachten. Dorpen die van de buitenwereld afgesloten zijn. Ga ik hopen op wat sneeuwruimers die als geroepen mijn route sneeuwvrij maken? Ga ik er dwars door ploeteren? Of ga ik noordelijker de kustweg langs de Zwarte Zee volgen, profiteren van het gematigde zeeklimaat? Minder kans op sneeuw is er ook in Zuid-Turkije, Syrië en Irak. Maar daar zou de grond wel eens te heet onder mijn voeten kunnen worden.

Ik laat het nog even bezinken. Eerst nog wat ronddolen in Istanboel. Prachtig en schijnbaar eindeloos. Moest ik geen doel voor ogen hebben, ik zou hier een maand blijven. Wat Turks leren. Ronddolen in steegjes, alle soorten baclava eens uitproberen. En als ik alles geproefd heb, gewoon weer opnieuw beginnen.

image

image

image

image

image

3 thoughts on “Overgewicht

  1. Fabien

    zie dat’t aan de zuidkust tot 15° wordt, maar wel een stevige omweg als je de kust volgt, kan mij inbeelden dat de noordkust toch iets ruwer is. Dat wordt afwegen.

    Reply
  2. Alex Hetwer

    Hoi Raf, geniet van het mooie Istanboel, ga een makreeltje recht van de boot eten bij de Galatabrug, drink een goeie raki in de nieuwe bovenstad, of een koffie in Agataha Christies Pera palace. En voor de route: ik zou langs de Kara deniz gaan: Trabzon (Trebizonde) heeft geschiedenis: zelfs Pfaff heeft er nog gewerkt, en is best leuk (nu ja, in de zomer toch), en verder naar het oosten kun je de plaatselijke thee gaan drinken in Hopa. Door metershoge sneeuw ploeteren, het is niet echt te doen denk ik, en het verre oosten van Turkije is echt wel dor, bar en verlaten aan de zuidkant, terwijl de Zwarte zeekust vrij bewoond en groen is (ook weer in de zomer, maar toch…). Maar welke staten kun je na Turkije door waar het een beetje rustig is??? Armenië met zijn goeie Ararat- cognac?
    Hoe dan ook: ik duim voor je.
    Alex.

    Reply
    1. Solange

      Waouw ziet er echt prachtig uit, ik denk dat ik daar ook maand zou kunnen blijven! Misschien meer in de zomer dan… 🙂

      Reply

Leave a Reply

