Ik ben vermist

Ik ben vermist. Of beter, ik was vermist.
Dat voelde niet anders dan anders. Geen speciale tinteling in mijn vingertoppen of in het puntje van mijn neus. Neen, echt niet. Het voelde niet speciaal aan. Voor mij waren het twee gewone dagen.

image

Ik wist dan ook van niets. Het gebeurde allemaal achter mijn rug om, ver weg van hier: in België en Nederland, terwijl ik nietsvermoedend zat te fietsen in Iran. 

Mijn zusje heeft heel de commotie een halt kunnen toeroepen. Perfect opgelost. Gelukkig maar. Anders schreeuwden de krantenkoppen nu in het groot en breed: “Belgische fietser vermist in Iran?”

Ik ben dus weer terecht. Of toch bijna. Want als je nu mijn naam googelt, zie je nog steeds bovenaan op de -gelukkig- tweede pagina een forumpost die het allemaal in gang had kunnen zetten met als titel: “Wat te doen bij mogelijk vermiste wereldfietser?”

Communityleden van het Nederlandse wereldfietserforum uitten in deze forumpost hun bezorgdheid over het ontbreken van nieuwe verhalen op mijn blog. Er werd luidop gespeculeerd over de gevaren van het alleen fietsen door winters Oost-Turkije en welke actie te ondernemen indien ik vermist zou zijn. Er werden mailtjes en berichten naar mijn forumprofiel gestuurd. Het contactformulier van mijn blog werd gebruikt en uiteindelijk vonden ze via via de contactgegevens van mijn zus, die na twee dagen speculatie de twijfel eenduidig wegnam. “Raf heeft geen internettoegang, maar fietst en schrijft ondertussen vrolijk verder.” … Ondertussen vrees ik wel dat jullie mijn arme zus de stuipen op het lijf hebben gejaagd. 

Ja. Ik begrijp die ongerustheid natuurlijk wel. Zo ineens twee weken niets meer van je laten horen na eerst tweemaal per week te schrijven.

Maar ik heb toch enkele bedenkingen: zouden leden van het wereldfietserforum niet de eersten moeten zijn om te begrijpen dat dingen anders kunnen lopen dan voorzien? Dat plannen en routes gedurende de reis aangepast moeten worden. Dat laptops, fietsen of de schrijflust het ineens kunnen begeven. Dat de applicaties op mijn tablet weliswaar de zogeheten Iraanse filter konden omzeilen, maar niet overweg konden met de trage internetverbindingen? Internet in Iran is niet de hogesnelheidstrein die het thuis in West-Europa is. Of kortom: is het wereldfietserforum niet de eerste plaats waar mensen hun kalmte bewaren onder onverwachte omstandigheden en waar leden steeds overtuigd zijn van een positieve afloop? 

Tweede bemerking. Misschien wel de belangrijkste. Pas toch een beetje op met de titel van de forumposts. Vrienden en kennissen die mij nu googlen en deze post bekijken, krijgen eerst een beroerte en worden pas op het einde van de forumpost gerustgesteld wanneer ze vernemen dat alles in orde is met mij… 

Ja, ook deze blogpost heeft een ietwat sensationele titel: ik ben vermist. Ik vermoed dat hier de humor nu wel van wordt ingezien.

Ondertussen kan ik er smakelijk mee lachen en dank ik jullie voor jullie bezorgdheid. Meestal komen wereldfietsers wel op hun pootjes terecht…  Hoe dan ook: op jullie volgende nieuwjaarsreceptie kost mijn zus haar hartaanval jullie enkele pintjes. Belgische pintjes als het kan. Heerlijk fris met een mooie schuimkraag. Ik neem ze in haar plaats wel in ontvangst!

2 thoughts on “Ik ben vermist

  1. Alex

    Hoi Raf, sorry dat ik op deze blog reageer en niet op de laatste, maar ik zit op een nieuwe PC en blijkbaar zijn er enkele mails verloren gegaan bij het overzetten, maar ik heb je laatste avonturen wel degelijk gevolgd en genoten van de mooie foto’s. Hier is het eindelijk lente geworden, al hapert ze soms nog. Hopelijk houdt je fiets het uit of vind je een goede reparateur.
    Het beste.

    Reply

Leave a Reply

