Thirsty people

Het is vrijdag rond kwart voor 7 ‘s avonds. Op 4 van de 12 tv zenders van het teeveetje van mijn hotelkamer klinkt het avondgebed. Ik heb de namiddag doorgebracht met een leraar Engels, Ali, die me in een van de vele parken die Teheran rijk is, aansprak. Het onderonsje draaide al vlug uit op een spoedcursus Farsi. Ik hoop hiermee de soms ontgoochelde reacties te vermijden, wanneer blijkt dat ik niet verder dan ‘salaam’ en ‘merci’ kom.

image

image

Ik plof op mijn bed, sluit mijn ogen en probeer de afgelopen dagen als een film te laten afspelen. Dit is echt wel een andere wereld. Aan de oppervlakte streng gereglementeerd, strikt en onverbiddellijk, onderhuids een land waar alles mogelijk is.

Veel vrijheden die we bij ons als vanzelfsprekend beschouwen zijn hier uit den boze. Een kort overzicht:

Plezier maken in de brede zin van het woord is hier verboden, zo klinkt het misnoegd. Muziek, dans en uitgaan is not done. Alcohol, clubs of discotheken zal je hier dus niet vinden. Een keer als je in het ondergrondse circuit geïntroduceerd wordt, blijkt dat er hier toch even hard gefeest wordt als in ieder ander land. Dan zie je een wereld van privé-feestjes waar er alcohol gedronken en gesmoord wordt en waar de vrouwen zonder hoofddoek er plots opvallend schaars gekleed bijlopen. Je kan je maar beter niet laten oppakken op een van die feestjes: gevangenis en of stokslagen zijn jouw deel. Geen idee wat dit voor buitenlandse toeristen betekent.

De openbare controle gaat zelfs zo ver dat er in de traditionele theehuizen tegenwoordig videobewaking is, om ervoor te zorgen dat ‘thirsty koppeltjes’ hun handen braaf boven tafel houden. Een vriendin hebben betekent hier overigens dat je een ‘bad boy’ bent en wordt alleen geaccepteerd voor westerlingen. In Iran ben je verloofd of getrouwd, single zijn betekent hier echt single zijn.

Fotograferen kan hier een linke zaak zijn, ook voor toeristen. Gebouwen en openbare plaatsen fotografeer je beter niet. Meestal wordt dit duidelijk aangegeven met pictogrammen, maar soms hangt er enkel een voor de meeste toeristen onleesbare waarschuwing in Farsi. Ga je in de fout en je wordt opgemerkt door de politie, dan kan het gebeuren dat je plots een zak over je hoofd getrokken krijgt, in een auto gezwierd wordt en je in een gevangeniscel mag nadenken over de zonde die je begaan hebt.

image

Dit overkwam een Zweedse fietser die in hetzelfde hotel overnachtte een poosje geleden. Het verhaal eindigde met behoorlijk wat diplomatieke tussenkomst, zodat de Zweed na dagenlang cachot op het vliegtuig gezet werd. Sindsdien houd ik mijn camera wel op zak of vraag aan voorbijgangers of fotograferen mag.

Internet is in Iran behoorlijk omstreden en streng gereglementeerd. Een goede internetverbinding vinden blijkt hier een moeilijke onderneming. Gmail, Youtube of je facebookprofiel kan je hier niet openen. Ze noemen dat hier ‘de filter’, een beter woord zou zijn: ‘censuur’. Wil je een pagina openen die op de zwarte lijst staat, dan kom je op onderstaande pagina terecht.

image

Er zijn natuurlijk work-arrounds, maar het ministerie van telecommunicatie is hier natuurlijk ook niet achterlijk en zou ervoor gezorgd hebben dat de down- en uploadsnelheden sterk verminderd zijn. En zo heb je zelfs met work-arround nauwelijks toegang meer tot je favoriete website en wacht je frustrerend lang voor iedere mail die je wil versturen.

Kritiek op bovenstaande punten en op de samenleving wordt hier openlijk geuit. Soms luidkeels, vergezeld van behoorlijk wat krachttermen, soms tussen de lijnen door, maar in ieder serieus gesprek komen dezelfde punten naar boven. Het westen lijkt het mekka te zijn en een droom voor velen. Weg van de regels en de controle. Doorn in het oog is het feit dat Iran over een gigantische olievoorraad beschikt, maar dat de financiële opbrengsten nauwelijks tot bij de gewone man doorsijpelen. De koers van de dollar en de ‘sanctions’ zoals zij het noemen, vormen een andere frustratie die het leven voor veel Irani’s onnodig duur maakt. De lange rijen wachtenden aan de door de overheid gesubsidieerde winkels, waar je onder de marktprijs rijst kan kopen, spreken boekdelen.

Het leven staat hier ondertussen natuurlijk niet stil. Over enkele dagen, op 19 maart is het hier nieuwjaar en dat kan je vergelijken met de kerstperiode bij ons. Iedereen haast zich naar de winkel om geschenken te kopen zodat je hier over de koppen kan lopen. Voetpaden zijn vaak te smal voor de straatventers en de kooplustigen zodat ook de straat gebruikt wordt en aanrijdingen eerder regel dan uitzondering zijn.

image

Op dinsdagavond zou hier dan de hel losbreken, met veel vuurwerk in de straten. Woensdag komt het officiële gedeelte en wordt er om 14h00 gespeecht in Masshad, het religieuze centrum van Iran.

Tegen dan hoop ik veilig in de woestijn te zitten, ver van alle drukte en lawaai. Ik heb immers een deadline te halen: op 4 april moet ik aan de Oesbeekse grens staan. Een flinke 1400 kilometer trappen en onderweg moet ik ook nog de procedure voor mijn Turkmeens visum doorlopen.

Gelukkig is mijn fiets weer in topconditie. De trapas waar gevaarlijk wat speling op zat, werd, na een halve dag zoekwerk naar een fietsenmaker met de juiste wisselstukken, eindelijk vervangen. Verder zijn mijn binnenbandjes weer lekvrij en heb ik ook een van mijn fietstassen weer waterdicht gekregen. Daar zat een scheurtje in. Het resultaat van een lichte aanrijding met een verhakkelde metalen bumper in Tabriz. Ook overbodige bagage werd per post opgestuurd. 88000 Tumen kostte dat, zo’n 28 Dollar. Geschatte levering: tussen 1 en 3 maanden.

image

Op naar Russische invloeden dus, lang leve de ex-Sovjetstaten en de bureaucratie!

One thought on “Thirsty people

Leave a Reply

