Iedereen gelukkig

“Doctor! Driver! Russian teacher!”

De briljantste leerlingen van het klasje antwoorden gezwind op de vraag wat ze later willen worden. 12 jaar zijn ze. Sommigen in uniform, anderen in een pullover. “They don’t listen to me”, antwoordt de lerares Engels wat zuur wanneer ik vraag het nu zit met die uniformplicht hier. Ze zitten gezellig buiten in de schaduw van een boom, een paar honderd meter van het dorp. Met een heerlijk zicht op de rivier die de grens tussen Tadjikistan en Afghanistan vormt, maar hier zo breed is dat het eerder op een langerekt meer lijkt.

Een half uurtje doe ik mee aan de les Engels die er net gegeven werd en probeer ik al hun vragen te beantwoorden. Af en toe mix ik wat woorden Russisch of Farsi erdoorheen, wat hen steeds aan het lachen brengt door mijn uitspraak. Zeker als er een “r” in voorkomt, die er bij mij niet uitrollen wil zoals het hoort.

Het lesuurtje eindigt met het uitwisselen van een boodschap, neergepend in een van de jongens hun schriftjes en in mijn notitieboekje. Hun speeltijd begint, die van mij is net gedaan.

DSC_0249

DSC_0252

DSC_0255

2 thoughts on “Iedereen gelukkig

  1. Rembrandt

    Beste Raf,

    Bij het plaatsje Murghab linksaf, ik dacht dat ik die zin nooit zou schrijven.
    Het is wat denk ik, als ik uit je beschrijvingen afleid waar je ongeveer bent.
    Op de grens tussen Afganistan (rechts) en Tadjikistan (links) maar wel voorbij de Pamir pas

    Je zult Murghab ook wel een poos in je hoofd hebben, als je naar beneden kijkt zul je de gelijknamige rivier zien liggen. Op Google maps kijken waar of je bent is al een heel gedoe, Voor jou een troost, Google heeft geen streetview voor die weg. Je grandioze foto’s (en belevenissen) worden ook daarom in mijn huis dankbaar afgenomen.

    Geweldig man hoe ver je dit avontuur al hebt gebracht. Ik heb een poosje niet op je blog gekeken en ben eerlijk gezegd ook lichtelijk verbaasd dat je allemaal lukt. Dikke pluim voor je goesting en vindingrijkheid. Misschien ook een dikke pluim voor de ‘onbekende mens’. Die je dikwijls met plezier vervult en af en toe dwars zit (maar dat zal met name de bureaucratie zijn).
    Mensen zijn goed, van nature, daarop houd ik het maar. En de natuur is onschuldig.

    Lijkt mij een mooie les die je hebt bewezen en ook genoeg voor jou (en voor mij) om verder op te bouwen.

    Het ga je goed verderop en daarachter ook weer.

    Hartelijke groet,
    Rembrandt

    Reply

Leave a Reply

