Het geluk van toeval

Remmen dicht! Perfecte belichting, compositie, ik zie de foto zo voor me. Een prachtig blauw meer, een eenzaam boompje mooi weerspiegeld in het water, dreigende wolken achter een spitse bergtop hoog erboven. Dit kan niet mislukken. Ik zwier mijn fiets tegen een gammel paaltje en klauter van steen naar steen naar beneden naar de oever en begin fotos te trekken.

Ondertussen stopt hoog boven mij een auto. Net ter hoogte van mijn fiets. Een portier gaat piepend open en wordt dichtgeslaan. Dan hoor ik niets meer. Ik wacht even en klim tenslotte weer naar boven om polshoogte te nemen. Een oude auto staat aan de kant van de baan, de motorkap, vanachter, staat open. Een oudere man buigt zich over de mechaniek en verschrikt als hij mij uit de berm naast hem ziet opduiken.

rps20130518_101048

Ik buig me samen met hem over de motor en doe alsof ik verbaasd ben over het feit dat die vanachter ligt. Ik steek met een vragende blik mijn duim de lucht in waarop de man enthousiast met twee duimen tegelijk antwoordt. Ik mag wat fotos nemen.

rps20130518_101028

Daarna ziet hij mijn fiets staan. Hij steekt met een vragende blik zijn duim de lucht in. Ik antwoord enthousiast met beide duimen. Met een korte knik met zijn hoofd maakt hij duidelijk dat hij samen met mij de fiets van dichterbij wil bekijken. We wandelen op het gemakje richting fiets. Hij voelt aan mijn banden, fietstassen en bekijkt mijn fietscomputer. “Hoeveel kilometer” vragen zijn ogen. “10000”, schrijf ik met een vinger in het zand. De man glimlacht en keert terug naar zijn rood autootje om verder aan de mechaniek te werken. Ik stap op mijn fiets en klim verder.

Minuten later scheurt het wagentje enthousiast toeterend voorbij.

rps20130518_101801

Die avond, terwijl ik op zoek ben naar een overnachtingsplaats, staat datzelfde autootje in een dorpje naast de weg geparkeerd. De trotse bezitter van daarstraks komt van achter een huis naar de straatkant gerend en doet teken dat ik mag blijven eten. Ik weiger beleefd, maar krijg wel een rustig kampeerplekje in de tuin.

Leave a Reply

