Moeder Lambiek

Ze leunt met haar rechterelleboog zwaar op mijn stuurtas. Dat is duidelijk haar favoriete houding want ze staat meteen volledig stabiel. Raaskallen doet ze wel nog, terwijl ze vrolijk met het halve liter blik bier in het rond zwaait.

Ik grijp met twee handen mijn stuurtas, die nu wel heel diep doorbuigt, en til het ding weer in de richting waar het thuishoort, een 10 centimeter hoger. Deze onverwachte beweging is duidelijk te veel voor het evenwichtsgevoel van ons zat moedertje, dat wankelend een nieuwe houding zoekt, even op de motorkap van haar auto leunt, beseft dat deze toog wel heel laag is en er behoorlijk belachelijk uitziet en uiteindelijk tot stilstand komt voor haar auto. Twee benen stevig uit elkaar, armen gekruist. Maar nog steeds zo dichtbij dat ik de alcohol kan rieken. Dit is duidelijk niet het eerste blik van de dag!

Nu ze weer stevig staat begint ze verder te raaskallen en vragen te stellen. Ik heb al moeite genoeg met nuchter uitgesproken Russisch of Kazachs, dus ik doe geen enkele moeite om goed te luisteren en gok: “België!” Het goede antwoord, merk ik aan haar geknik. Ik vermoed dat de rest van de ‘drievuldigheid’ ook nog wel zal komen. “9 maand”, antwoord ik zonder verpinken op de volgende vraag, alsof ik er iets van verstond. Weer instemmend geknik.

Dan wrijft ze met haar handen over haar gezicht en vormt uiteindelijk onder haar kin een baard, schudt een keer met haar hoofd naar boven. De vraagtekens schieten uit haar ogen. Voor ik vertellen kan dat die baard mij in de winter lekker warm hield, vuurt ze de volgende vraag alweer af. “Avtomat”? “Papapapapa!!!!” Terwijl ze een denkbeeldig machinegeweer afvuurt, waarbij haar hele lijf, en dat is een hehoorlijke brok vlees, op en weer schudt. “Terrorist?” gooit ze er nog een schepje bovenop. En ze priemt ter ondersteuning met haar wijsvinger in mijn richting.

Misschien moet ik die baard toch maar eens afdoen.

Nog vermeldenswaard? Buiten de steppe enkel nog imposante industriële archeologie en een leuke zonsondergang.

image

image

image

One thought on “Moeder Lambiek

  1. Jef

    Baard afdoen? Niks van! Ik wil uwe wildgroei eerst ne keer live kunnen bewonderen! Dus nog enkele maanden uitkammen en -föhnen! 🙂

    Reply

Leave a Reply

