De beer van Semey

Semey. Dat stadje in noordoost Kazachstan. Aan het einde van de steppe, een honderd kilometer voor de grens met Rusland. Dat stadje dat ook Atomgrad had kunnen heten, vanwege de honderden kernproeven die hier in de buurt nog niet zo lang geleden uitgevoerd werden.

Een stoffig industriestadje is het nu, waar hoogspanningslijnen recht door het hart van enkele woonwijken snijden en waar de enige vorm van frivoliteit van de make-up van vrouwen komt en van de bont beschilderde afrasteringen, speeltuintjes en balustrades tussen woonkazernes.

image

image

Waar je rustig op een bankje kan uitrusten, maar waar je zeker het onderwerp van discussie bent op hoger gelegen balkonnetjes en begluurd wordt door achterraampjes. Waar kinderen, jonge koppeltjes of ouderen je ietwat schuchter komen vragen waar je vandaan komt.

Foto’s om dit alles te illustreren heb ik nauwelijks. Ik racete de stad door. Een vijftal kerels in een oude Lada volgend die me naar de beste automonteur van de stad zouden brengen. Die zou me kunnen helpen om een afgebroken schroef uit mijn fietskader te halen, waardoor ik mijn bagagerek, dat nu wat scheef hing, weer kon vastmaken.

Fijnzinnig was deze beer van een vent niet. Eerst een ijzerboor met een veel te grote diameter, tot de rook eruit kwam. Dan een hamer en beitel. Een keer mis slaan en ik zou 10 spaken kwijt zijn…

Gelukkig liep alles goed af. Mijn bagagerek hangt nu weer stevig op zijn plaats. Op de kosten van het huis, ik kreeg zelfs nog een hoop eten cadeau! Want dat ik zo mager was, daar wisten ze toch niet goed van wat denken…

image

Verder nog vermeldenswaard: het einde van de steppe, leuke kampeerplaatsjes en een vriend voor een avond. De flits van mijn fototoestel stond een langer samenzijn in de weg.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

3 thoughts on “De beer van Semey

  1. Dorien

    He Raf,

    Eindelijk een moment kunnen vinden om je blog te lezen: wat een prachtig verhalen!

    Laat het me weten als je ooit je trip naar Canada gaat maken: ik blijf hier nog wel even bezig op Long Island!

    Succes en veel plezier met de rest van je trip.

    Reply

Leave a Reply

